ligfiets.be - startpagina
        De Ligfiets GENT - Lange Violettestraat 49 - 9000 Gent - Tel. 09 225 07 77
      De Ligfiets ANTWERPEN - Steenhouwersvest 25 - 2000 Antwerpen - Tel. 03 293 74 56

Onze winkels
Ligfietsen
Vouwfietsen
Accessoires
Verhuur
Contact
Links
Faq

Nieuws
Events
Team
Onze klanten
Reisverslagen

Alles over ligfietsen


Ligfiets historie

De ligfiets is er eigenlijk al zo lang de fiets bestaat. In 1934 maakte de Fransman François Faure furore in het wielrennen door met zijn 'Mochet' ligfiets diverse records op zijn naam te zetten. Na eerst deze records erkend te hebben, heeft de UCI de records later weer ongeldig verklaard en de vorm van het racefietsframe sterk gereglementeerd, zodat ligfietsen voortaan uitgesloten waren van de racefietssport. Dit heeft de ontwikkeling van de ligfiets tijdelijk stopgezet, totdat een aantal Amerikaanse universiteiten het idee in de jaren '70 weer oppakten en een serie spectaculaire records werden neergezet met gestroomlijnde ligfietsen.

Aërodynamica

Het grootste deel van de energie die een fietser verbruikt om vooruit te komen, gaat zitten in het overwinnen van luchtweerstand. Bij een snelheid van 25km/uur kost dat 80% van de energie. De aërodynamica bepaalt daarom voor het grootste deel de efficiëntie tijdens het fietsen. Een ligfiets heeft een veel kleiner frontaal oppervlak dan een conventionele fiets en is daarom aërodynamischer, zodat er bij tegenwind veel voordeel mee te halen is. Met dezelfde inspanning fiets je sneller.

Comfort

Op een ligfiets moet je, net als op een gewone fiets, trappen om vooruit te komen. Een groot voordeel is echter het comfort. In plaats van op een smal zadeltje zit je in een comfortabele stoel. Je zet kracht vanuit je heupen, waarbij je rug en bovenlichaam ontspannen blijven. Het comfort maakt het mogelijk zonder problemen uren door te fietsen, ideaal voor (lange) toertochten en fietsvakanties. Doordat je benen voor je lichaam blijven vang je minder wind. Je hebt dus minder luchtweerstand, waardoor je sneller kunt fietsen (Aërodynamica).
Het leren fietsen op een ligfiets is niet moeilijk. Binnen een paar minuten rij je er op weg. Het maakt daarbij niet uit of het om een ligfiets met onder- of bovenstuur gaat. Verder zullen de beenspieren iets langer belast worden zodat in het begin voorzichtig aan gedaan moet worden. Niet meteen voluit trainen dus. Het zal de eerste maand gewoon nog niet zo soepel gaan als je gewend bent.
Ligfietsen is voor mensen van alle leeftijden.

Houding

De houding op een ligfiets is ontspannen, vraagt minder inspanning dan de houding op een conventionele fiets. Dit is een belangrijk ergonomisch voordeel. Ligfietsen (zowel toer en race) hebben een houding die overeenkomt met rusten. Het hoofd kan zonder moeite rechtop gehouden worden, aangezien het bovenste deel van de stoel de schouders ondersteunt. Handen, polsen, armen, schouders en nek worden nauwelijks belast, zodat de fietser daar geen last van krijgt, ook niet op de lange duur. Soms moeten de nekspieren wel een paar dagen aan deze houding wennen.

Veiligheid

Het goede (uit)zicht vanaf een ligfiets is één van de belangrijkste voordelen. Je kijkt namelijk recht vooruit in plaats van naar het asfalt, zoals op een racefiets.